تازه ها و شنیده ها
خانه > all > پزشکی > ۱۰ نکته مناسب غذایی/رژیم غذایی سالم تر

۱۰ نکته مناسب غذایی/رژیم غذایی سالم تر

یکی از دلایل بخطر افتادن سلامتی بدن و گرفتن امراض مختلف استفاده از رژیم غذایی نامناسب است.این روز ها اکثر اطرافیانمان صبح ها تا هنگام شب در محل کار مشغول هستند و این امر یکی از دلایلیست که آن ها و شاید شما از رژیم غذایی مناسبی برخوردار نشوید.امروز مقاله ای برای شما گرد اوری کرده ایم که می تواند در داشتن رژیم غذایی مناسب به شما کمک کند.

۱-افزایش مصرف غذاهای خانگی ساده:

شاید شما از آن دسته افرادی باشید که در محل کار از غذاهای فست فود یا شرکتی(انبوه پخت) استفاده می کنید!اما شما از خطرات ناشی از استفاده آن با خبر هستید؟فست فود ها بدلیل استفاده از مواد غذایی نامرغوب و کهنه در آن ها و همچنین روش های طبخ نا مناسب غذا یکی از پر خطر ترین غذاهای مصرفی انسان ها می باشند.گرچه این نوع غذاها شاید خوشمزه بنظر برسند اما به هیچ عنوان مورد توصیه سازمان غذا و دارو و دکتر های متخصص نیستند.بهترین نوع رژیم غذایی در محل کار یا بیرون از خانه استفاده از غذاهای خانگی ساده است.غذاهای ساده خانگی علاوه بر حفظ سامت شما میتواند به حفظ سرمایه شما هم کمک کند.

۲-کاهش مصرف روغن های شرکتی:

اکثر شرکت های تولید روغن بدلیل استفاده از روغن های شیمیایی و مواد نگهدارنده در محصولات خود موجب افزایش بیماری های مختلف در میان مصرف کنندگان خود می شوند.چربی خون،کلسترول،فشار خون،ناراحتی های قلبی و گوارشی فقط گوشه ای از این عوارض ها هستند.اما در نظر داشته باشید که روغن های شرکتی مناسبی هم وجود دارند که علاوه بر رعایت روش های مناسب روغن گیری از مواد مضر کمتری بهره می برند.ولی با این تفاضیل بهتر است استفاده از روغن های شرکتی را در رژیم غذایی خود کاهش دهیم تا از اثرات استفاده این نوع روغن ها در امان بمانیم.کره ها و روغن های گیاهی یا حیوانی مناسب مانند روغن چربی گوسفند(دنبه) میتوانند گاهی جایگزین های خوبی باشند.

۳-کاهش مصرف نشاسته و برنج:

متاسفانه مصرف روزانه برنج آن هم در وعده های مکرر یکی از دلایل چاقی مفرط،مشکلات گوارشی و همچنین امراض دیگر است.تحقیقات نشان میدهد که ۹۰% برنج تولیدی دنیا در آسیا و خاورمیانه استفاده می شود که ایرانی ها درصد بالایی را به خود اختصاص داده اند.میتوانید به راحتی با صرف هزینه ای کم مصرف روزانه برنج و نشاسته را در وعده های غذایی خود کاهش دهید.مثلا بجای استفاده از برنج و خورشت میتوانید از مرغ آبپز به همراه نان استفاده کنید و یا سوپ و خورشت های نونی را جایگزین کنید.مصرف بالای برنج یکی از ۱۰ عوامل موثر در مرگ و میر کشور های پر مصرف این نوع کالا است.

۴-افزایش مصرف سبزی جات:

موثر ترین مواد غذایی برای افزایش سلامت بدن سبزیجات و میوه جات است.سبزی و میوه بدلیل داشتن مواد معدنی مناسب و انواع ویتامین های مورد نیاز بدن به حفظ سلامت بدن کمک شایانی می کند.سبزیجات علاوه بر کاهش کسترول خون،کاهش چربی،کاهش فشار خون،کاهش میزان ابتلا به سرطان و تامین مواد معدنی بدن میتواند به سیستم گوارشی بدن کمک شایانی کند.اما از زمان پیدایش فست فود و عرف مصرف بالای برنج،سبزیجات تقریبا از سبد غذایی اکثر انسان ها حذف شده است.با افزایش استفاده از سبزیجات در رژیم غذایی به افزایش سلامت جسمی خود و همچنین بالا رفتن کاربرد سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید.

۵-افزایش مصرف سبوس گندم:

استفاده از سبوس گندم خواص بسیار مفیدی دارد.متسفانه این روز ها در اکثر نانوایی ها همچنین نان های فانتزی از سبوس گندم دیگر استفاده نمی شود.سبوس گندم کلسترول خون را کاهش داده و باعث تقویت معده می گردد.همچنین سبوس گندم میتواند به ثبات وزنی و یا کاهش وزن افراد کمک شایانی کند.این نوع ماده غذایی در نان سنگک و پودر سبوس گندم موجود است.استفاده روزانه ۲۰ گرم سبوس گندم میتواند شمارا از خطر ابتلا به بیماری های گوارشی دور نگه دارد.

۶-افزایش مصرف آب:

در اکثر خانواده های ایرانی مصرف آب از حد استاندارد جهانی یعنی روزانه ۲/۵ لیتر پایین تر است.استفاده مناسب از آب هنگام روز به کاهش میزان سم در بدن و افزایش سلامت پوست و مو کمک شایانی می کند،همچنین کاهش این ماده برای بدن می تواند خطر ابتلا به بیماری های گوارشی،پوستی،عضلانی و قلبی را افزایش دهد و آسیب جبران ناپذیری را به دستگاه تصفیه خون یعنی کلیه ها وارد نماید.کاهش آب همچنین باعث افزایش میزان رشد سنگ کلیه یا مثانه می گردد.با استفاده حداقل روزانه ۲/۵ لیتر آب و حداکثر ۴ لیتر آب بدن خود را مقاوم سازید.بیاد داشته باشید اگر آب را جرعه جرعه میل کنید میزان جذب آب در بدن شما بالا رفته و تاثیر مناسب تری برای سیستم گوارشی شما دارد.هنگام صرف وعده غذایی به هیچ عنوان آب یخ مصرف نکنید زیرا معده برای هضم غذا نیاز مبرمی به گرمای طبیعی دارد و شما با نوشیدن آب این گرما را کاهش داده و به معده خود آسیب فراوانی می زنید.

۷-کاهش مصرف چای سیاه:

یکی از نوشیدنی های رایج در ایران چای سیاه است.خوردن چای سیاه به اندازه(۳ فنجان در هفته)خواص دارویی و آرامش بخش دارد اما متاسفانه اکثر ایرانی ها این نوشیدنی را بار ها و بصورت مکرر استفاده می نمایند.چای بدلیل وجود آلومینیوم در آن سموم بدن را بطور محسوس افزایش می دهد.این نوشدنی بدلیل داشتن مقدار زیادی اگزالات باعث ایجاد سنگ کلیه شده و به کلیه ها آسیب فراوانی می رساند.چای دارای تانن بسیار بالا است و مصرف این نوع ماده بصورت مکرر می تواند در سیستم گوارشی اختلالاتی ایجاد نماید.مصرف زیاد چای مانع از دفع فلوراید موجود در بدن می شود.فلوراید باعث ضعیف شدن استخوان شده و در نتیجه احتمال شکستگی استخوان در فرد افزایش می یابد.یکی دیگر از عوارض استفاده از چای افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان مری است.مری کانالیست که دهان را به معده متصل می کند و این کانال به افزایش دما حساسیت بالایی دارد.همچنین مصرف چای میتواند باعث کندی در لخته شدن خون هنگام آسیب پوستی شود!یکی از مهمترین عوارض مصرف این نوشیدنی آسیب های شدید به غشای محافظ دندان هاست.چای بدلیل گرم بودن میتواند باعث شکستگی و سستی در قشای سطحی دندان یا همان مینای دندان شود همچنین می تواند با بوجود آورد لکه های قهوه ای از زیبایی دندان های شما بکاهد.

۸-کاهش مصرف شیرینی جات:

شیرینی جات یکی از عوامل اصلی ابتلا به مرض قند یا همان دیابت است.استفاده بیش از اندازه شیرینی جات باعث اختلال در سیستم انسلین ساز بدن می گردد که این اختلال باعث بروز مشکلاتی از قبیل خطر ابتلا به بیماری قند(دیابت)،سردرد،سرگیجه،بی حوصله گی،افسردگی و همچنین مشکلات قلبی شود.مصرف زیاد قند میتواند باعث افزایش وزن بالا شود.قند به عنوان سوخت در بدن استفاده می شود و نوعی سوخت سلولس به حساب می آید اما اگر مصرف آن بالاتر از حد میزان سوخت و ساز سلول ها باشد به صورت لایه ها و سلول های چربی درون بدن ذخیره می گردد که این همان افزایش وزن می باشد.مصرف قند همچنین برای دندان ها مضر است و باعث افزایش پوسیدگی دندان می شود.قند میتواند اثرات نا مناسبی بر روی کبد بگذارد.با کاهش مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی از خطر ابتلا به دیابت دور بمانید.همچنین سلامت و شادابی سیستم عصبی خود را با مصرف اندازه این نوع ماده حفظ کنید.

۹-کاهش مصرف مواد غذایی دارای مواد نگهدارنده و اسانس های شیمیایی:

یکی از بیماری های رایج این سال ها بیماری سرطان است.سرطان نوعی اختلال سلولی و رشد بی نظم سلولی است.بروز سرطان دلایل بسیاری دارد که یکی از این دلایل استفاده از مواد شیمیایی در مواد غذاییست.اسانس های شیمیایی درون آب میوه ها و کنسروها همچنین مواد نگهدارنده درون کنسرو ها،آب میوه ها،لبنیات و … اگر بیش از اندازه مناسب و استاندارد استفاده شود می تواند باعث بروز مشکلات جدی گوارشی،ناراحتی های قلبی و افزایش میزان ابتلا به سرطان شود.

۱۰-استفاده از گل گاوزبان بصورت روزانه:

امروزه با افزایش مشکلات جوامع اقلب افراد دچار استرس و بی خوابی می شوند.استفاده از گل گاوزبان به عنوان یک نوشیدنی روزانه میتواند شمارا از استرس روزانه،بیخوابی،سردرد و تشنگی شدید نجات دهد.گل گاوزبان علاوه بر این میتواند به تصویه مناسب خون و کاهش فشار آن کمک شایانی کند.گل گاوزبان ادرار آور و تعریق آور است از این رو به دفع سموم بدن شما کمک شایانی می کند.همچنین این دم نوش باعث تقویت کلیه ها می شود و ضد سرما خوردگیست.از این دم نوش در اکثر کشور های غربی برای درمان گلو درد،سردرد و عفونت های داخلی سطح پایین استفاده می گردد.این گیاه بدلیل داشت مقدار زیادی ویتامین c برای بدن بسیار مفید است و در برخی کشور ها از برگ آن داخل انواع سالاد استفاده می شود.گل گاوزبان میتواند بیماری هایی از قبیل برونشیت،ورم کلیه،سرخک،مخملک و بی اختیاری دفع ادرار به راحتی درمان کند.روش های استفاده از این نوع گیاه متفاوت است.شما میتوانید با دم کردن برگ این گیاه روزانه یک لیوان متوسط میل کنید یا حتی با پخت برگ این گیاه مانند اسفناج از آن در خورشت و پلو بهره بگیرید.

تحقیق و گردآوری:بهزاد دهستانی
منبع:omp1.com

با آرزوی بهترین ها برای شما...

درباره محمد کریمیان

محمد کریمیان
bigtheme
x

شاید بپسندید

Flare کامل ترین ابزار امنیتی مانیتورینگ منزل

نرم افزار امنیتی مانیتورینگ Flare ابزاری است که در صورتی که اهالی منزل، منزل را ...